zondag 7 juni 2009

Volendam of Velendom?




In Edam-Volendam bleek bij de Europese verkiezingen de PVV de populairste partij. Veertig procent(!) van de inwoners stemde op de partij van Wilders. Netwerk ging er op bezoek en vroeg Volendammers naar hun beweegredenen. Heeft u nog gestemd gisteren?, vroeg de verslaggeefster. Hier volgt een selectie uit de reacties. "Ja, op Wilders, ja en de buurvrouw ook, Anja, jij hebt toch ook op Wilders gestemd, of niet? "Volgens mij wel, volgens mij wel, Wilders, hoe heet ie, de PVV, ja dat zal wel, ik weet niet eens, Wilders, Wilders ja". "Of ik gisteren gestemd heb, ja natuurlijk, op Wilders". "Op Wilders, ha, ha, ja, ik hoop dat ie het wint". "En dat ie met de volgende stemmingen, de echte stemmingen ook wint". "Ik wil wel dat ons landje ons landje blijft", "dat was ook met die grondwet, gelukkig is dat ook niet doorgegaan, want dan moet je doen wat hunnie zeggen allemaal, en nee daar ben ik niet voor". "Niet dat ik nou tegen buitenlanders ben, maar het is zo dat het op een gegeven moment zo erg is dat de Nederlander toch wel een beetje onderdrukt wordt in zijn eigen land." "Wilders die weet een goed programma, recht voor z'n raap, en zo hoort het ook", "we hebben hier immers niet ruimte zat, niet in Volendam, maar in heel Nederland, we zitten vol!" "Volendam is het icoon van Nederland en zo zoetjes aan verdwijnt Nederland in de smeltkroes van de Europese Gemeenschap en in Volendam wil.., is men Nederlander, en dit is een proteststem, dat wij dus niet gehoord worden in Brussel". En wat verwacht de Volendammer van de PVV in Brussel? "Dat er in ieder geval een beetje een stop komt met mensen naar binnen halen", "en datte we, dat het een beetje georganiseerd wordt in dit land". "Maar ik denk ook dat ie het niet overleefd, als ie doorgaat, dat denk ik ook, erg genoeg, want er is er altijd wel één dat een gek is, "dat ie waarschijnlijk de kogel krijgt als ie te ver gaat, net als Pim Fortuyn, want die had echt president geworden!". Tot zover.
Nu is het algemeen bekend dat Volendammers niet dol zijn op buitenstaanders en dan bedoel ik niet alleen buitenlanders, maar ook Nederlanders die niet uit Volendam komen. Het liefst blijven ze onder elkaar. 'Ons kent ons' en 'wat de visser niet kent dat vreet ie niet'. Zodat er alleen maar Schilders, Veermannen en Keyzers in het vissersdorp wonen. Paling mag dan gezond zijn voor een mens, maar inteelt leidt tot zwakbegaafdheid. Dat wordt hier maar weer eens bewezen.

Geen opmerkingen: