woensdag 13 mei 2009

Rookplicht

Voert de Nederlandse overheid - bezorgd als zij is over onze gezondheid(?) -al jaren een sterk anti-rookbeleid, in China is dat wel even anders, zoals dit berichtje uit Trouw van 11 mei ons leert. Daar moesten ambtenaren in het district Gongan tot voor kort een verplicht quotum aan lokaal geproduceerde sigaretten roken om de overheid van voldoende inkomsten te verzekeren! Die verplichting is nu afgeschaft, het moet niet meer, maar mag. Een hele stap vooruit, zou je zeggen. Maar gezien het verslavende effect van roken hoeft de overheid zich niet direct zorgen te maken, denk ik. 230.000 pakjes sigaretten maal 20 is 4.600.000 sigaretten per jaar! Helaas weet ik niet hoeveel ambtenaren het district Gongan telt (het zijn er vast veel), want dan was het gemiddelde aantal sigaretten per ambtenaar per jaar te berekenen zijn. Want het lijkt wel een enorm aantal, maar als er 10.000 ambtenaren zijn, dan praten we over 460 sigaretten per ambtenaar per jaar, wat weer niks voorstelt. Dus misschien valt het allemaal wel mee. Maar trouwe lezers van mijn blog weten dat ik graag mijn fantasie loslaat op dit soort berichtjes. Zo vraag ik mij ook af of er statistieken bestaan over aantallen patiënten in Gongan die lijden aan rokengerelateerde ziekten. Of is het daar nog niet doorgedrongen hoe schadelijk roken is voor de gezondheid? Naarmate de kennis daarover toeneemt bij de bevolking en de democratisering in China voortschrijdt, zal ook de verontwaardiging bij de bevolking over de rookplicht misschien wel toenemen en kunnen we wachten op de eerste patiënt met longkanker die de overheid voor de rechter sleept. In Amerika zou men er wel raad mee weten! Nu minister Klink van Volksgezondheid - zelf overigens een roker - waarschijnlijk bakzeil moet halen wat betreft het rookverbod in kleine café's, kan hij misschien het beste een cursus Chinees gaan volgen. Dan kan hij altijd nog zijn diensten aanbieden aan de Chinese overheid. Daar is nog genoeg werk te verrichten dit gebied.

Geen opmerkingen: