vrijdag 23 mei 2008

Achteruit inparkeren

Het autoverhuurbedrijf Hertz organiseerde 20 mei jl. in Amsterdam het eerste Nederlandse Kampioenschap Achteruit Inparkeren Voor Vrouwen. Niet om het vooroordeel dat vrouwen dit niet kunnen te bevestigen, maar juist om het te ontkrachten. De winnares parkeerde haar auto in 19 seconden "op intuïtie" perfect in. Proficiat. Toch moet dit sneller kunnen, dus ga ik in training om volgend jaar mee te kunnen doen. Ruim dertig jaar geleden slaagde ik in één keer voor mijn rijexamen ("u bent een beetje nerveus, maar u rijdt uitstekend"), ondanks knikkende knieën, ondanks dat ik vergat de motor af te zetten voor een open brug en een dramatische hellingproef en ondanks het feit dat ik bij het 'straatje keren' maar tegen de stoeprand aan bleef hikken. "Misschien helpt het als u de auto in z'n achteruit zet". Oh ja, dank u wel. Het heeft nog dertig jaar geduurd voordat ik mijn rijangst heb overwonnen, ik rijd pas sinds drie jaar. De schrijfster Yvonne Kroonenberg deed het omgekeerd. "Na dertig jaar vertraging met de trein besloot ik het eens met de file te proberen". Ze nam rijles, maar zakte keer op keer voor het rijexamen en net toen ze had bedacht dat ze, zoals anderen een leven lang op paardrijles zitten, de rest van haar leven op autorijles zou zitten, slaagde ze toch nog. In het boekje Een ster aan het stuur beschrijft ze haar bevindingen. Uiteraard komt ook het parkeren ter sprake. Volgens haar bakken zowel vrouwen als mannen er niets van, maar trekken mannen er een behendig gezicht bij en geven vrouwen gewoon toe dat ze het niet kunnen. Yvonne Kroonenberg, die bekend werd met het boekje Alles went behalve een vent, zou Yvonne Kroonenberg niet zijn als ze niet nog een sneer naar de mannen zou geven."Een man die hem na vijf keer er nog niet in heeft, kan het met de liefde natuurlijk ook wel vergeten". Waarvan akte.



Geen opmerkingen: