donderdag 1 mei 2008

Kunst voor een koopje



De wens om de collectie van het museum toegankelijker te maken voor een breed Nederlands publiek (90% van de bezoekers komt uit het buitenland) heeft de zakelijk directeur van het Rijksmuseum, Jan Willem Sieburgh, doen besluiten de samenwerking te zoeken met de Hema (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij, sinds 1926). "Zoals de Hema er is voor iedereen, voor jong en oud, rijk en arm, zo wil ook het Rijksmuseum uitstralen dat het van en voor iedereen is". De ontwerpers van de Hema kregen alle vrijheid om motieven uit de collectie te kiezen voor een reeks nieuwe "frisse" producten, die kunst en design in zich verenigen. Dit resulteerde in 55 nieuwe artikelen, zoals babyrompertjes, theedoeken, toilettasjes, schrijfwaren, chocoladerepen, paraplu's, serviesgoed en dienbladen. Niks kunst is elitair. Na het monopolie op Jip en Janneke producten heeft de Hema hiermee opnieuw een klapper binnengehaald. Ook het Rijksmuseum zelf vaart er wel bij, want in de eigen winkel, waar ik ooit werkte, wordt ook een deel van de producten verkocht, vooral aan buitenlandse toeristen, die niet zo gauw in de Hema komen. Nu het museum - op de Zuidvleugel na - tot 2013 wegens verbouwing gesloten blijft (10 jaar dicht, schande!) kan het 'Rijks' alle extra aandacht en inkomsten goed gebruiken. Pecunia non olet, ook niet in de kunstwereld .

Als bewoonster van de Schilderskade mag het topstuk dienblad met afbeelding 'Kinderen der zee"van Jozef Israƫls natuurlijk niet ontbreken in mijn huishouden. Gelukkig heb ik nog steeds connecties in de museumwinkel van het Rijksmuseum. Het edelkitsch blaadje is onderweg. De mokken met het Melkmeisje van Vermeer waren in een mum van tijd uitverkocht.





Geen opmerkingen: