zondag 24 mei 2009

Liefde en Lust

Wie denkt er bij een parkeergarage aan de liefde? Ik in ieder geval niet. Ik vind het naargeestige, benauw(en)de oorden, waar ik liever niet kom. Het blijkt hier om een parkeergarage te gaan bij een appartementencomplex dat 'De Liefde' heet, gelegen aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Deze naam kreeg het omdat op die plaats tot 1990 een kerk stond die in de volksmond 'De Liefde' werd genoemd. Officieel was het de Parochiekerk van de HH Nicolaas en Barbara, maar dat was een mond te vol. Hoewel ik parkeergarages niet met liefde associeer, is het natuurlijk wel zo dat stallingen al heel lang geschikte scharrelruimtes gebleken zijn. In de fietsenstalling van de middelbare school werd in mijn tijd al heel wat afgezoend, gefriemeld en gefrommeld. En werd, niet zo heel lang geleden nog, de Nijmeegse wethouder Depla niet in een fietsenstalling betrapt op seks met een gemeenteraadslid? Dat werd vastgelegd op een bewakingscamera. De bewaker klapte wel uit de school, maar de beelden bleven de wethouder en ons gelukkig bespaard. En nu dan de affaire 'Yolanthe en Wesley', zoenend gefilmd in een parkeergarage. De bewakingsbeamte kon zich in zijn hang naar geld niet beheersen en bood de opnames voor veel geld aan aan RTL's Boulevard, dat zich in zijn hang naar sensatie eveneens niet wist te beheersen. En het publiek smult er van, gezien het aantal keren dat het filmpje op You Tube bekeken werd. Kortom, de stalling is een lustoord, de media lijden aan sensatielust en het publiek lust er wel soep van.


Parochiekerk van de HH Nicolaas en Barbara, Bilderdijkstraat, Amsterdam

Geen opmerkingen: