zaterdag 6 juni 2009

Open dag Noord-Zuidlijn

Vandaag was het open dag bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam. Ik ben een kijkje gaan nemen bij het in aanbouw zijnde station Ceintuurbaan, pal onder de Ferdinand Bolstraat, tussen de Ceintuurbaan en de Albert Cuypstraat. Waarom het station dan ook 'Ceintuurbaan' gaat heten en niet 'Ferdinand Bol' is mij niet duidelijk. De perrons van het station komen hier door ruimtegebrek boven elkaar te liggen, het bovenste perron op twintig meter diepte, het onderste op eenendertig meter diepte. De vloer van het bovenste perron is inmiddels klaar en daar liep ik vandaag met nog heel veel andere mensen, want de belangstelling was groot. Ik vond het indrukwekkend. Je kon ook van bovenaf de bouwput inkijken, 20 meter de diepte in. Ik werd er een beetje duizelig van. Afgelopen week verscheen het rapport van de commissie Veerman over deNoord-Zuidlijn. De vraag was of Amsterdam door moet gaan met de aanleg van de metro of beter kan stoppen, na alle tegenslagen die zich tot nu toe voordeden. Doorgaan, adviseert de commissie, de lijn is zo belangrijk voor Amsterdam én Nederland en er is nu al zo veel werk verricht en al zo veel geld uitgegeven, dat het 'point of no return' gepasseerd is. Ook al zullen de totale kosten uiteindelijk 3.1 miljard bedragen i.p.v. de aanvankelijk beraamde 1.3 miljard. En ook al worden er nog meer problemen, lees verzakkingen, verwacht als straks de tunnels geboord gaan worden. De gemeente zal hier dan wel adequater en sneller op moeten reageren dan ze in het verleden gedaan heeft. Ik kan het hier wel mee eens zijn, maar hoop dat er niet - zoals in Keulen - mensenlevens mee gemoeid zullen zijn. Naar verwachting zal de metro in 2017 in gebruik genomen worden.

Geen opmerkingen: