donderdag 9 april 2009

Behoed ons voor Plasterk

Trouw, 6 april 2009


Noemde ik in een vorig stukje de Italiaanse premier Berlusconi een ijdeltuit, Nederland heeft zijn eigen mediageile ijdeltuit in de persoon van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk, ja die, met die belachelijke hoed op. Kan ik geen enkel politiek wapenfeit van hem noemen des te meer irritante aanstellerige optredens herinner ik mij. Het begon al met zijn imitatie van Bob Dylan in Buitenhof, waar hij columnist was. En wie herinnert zich niet zijn glorietocht door de Amsterdamse grachten bij de Canal Parade 2008, alsof hij het allemaal hoogstpersoonlijk bedacht had. O wat was hij gay die dag! Hij liet zich toejuichen als The Queen van zijn eigen OCGayboot. Dan ging hij met Willem-Alexander en Máxima mee op werkbezoek naar de Zuidpool en profileerde zich alsof hij beroepsfotograaf was. Zijn foto's en filmpjes had hij exclusief aan EénVandaag toegezegd. Het programma bood hem ruim een kwartier zendtijd, je zag hem genieten. Ja, daar doe je het allemaal voor als minister. En dan nu weer paginagroot op de achterkant van de Volkskrant om reclame te maken voor het nieuwe katern. En dan achteraf doen alsof je het niet wist. Zielig. Het mag duidelijk zijn, ik heb geen hoge hoed op van deze man.



Geen opmerkingen: