vrijdag 10 april 2009

Kapsalon

Toen ik bovenstaand bord 'kabsalon' zag op de Albert Cuypmarkt dacht ik hier te maken te hebben met een originele vondst van een plaatselijke Turkse pizzabakker. Inmiddels weet ik dat 'kapsalon' de nieuwste snack is van Dönerland, laten we zeggen de Turkse Febo. Het betreft een schotel van kebab, frites, kaas, saus en salade. Dat laatste lijkt me een wat overdreven benaming voor één plakje tomaat en één plakje komkommer. In ieder geval is het veel en vet voor weinig geld. Dat verklaart waarschijnlijk ook de toenemende populariteit van deze maaltijdsnack onder Nederlanders. Het verschil in schrijfwijze is te verklaren uit het verschil tussen de officiële Turkse spelling kebap en de Nederlandse spelling kebab.
Maar waarom deze naam? Mijn verklaring: je eet het in een 'hapsalon', de saus is vermoedelijk kappertjessaus en naar het plaatje hieronder te oordelen, eet je het met een kapmes. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: