zondag 19 april 2009

Blindengeleidepaardjes

Al zappend kwam ik langs Animal Planet, een tv-zender waar ik nooit naar kijk. Nu bleef ik 'hangen', omdat ik midden in een boeiend onderwerp belandde. Het ging over blindengeleidepaardjes als alternatief voor blindengeleidehonden. In Amerika, waar anders? Ik zag een vrouw met een minipaardje over straat gaan, een grappig gezicht. In de VS blijkt sinds 1999 The Guide Horse Foundation te bestaan, die deze minipaardjes aanprijst als ideaal 'hulpdier'voor blinden. Wat deze paardjes zo geschikt maakt voor blinden? De stichting noemt o.a. : hun levensduur, de paardjes kunnen wel 40 tot 50 jaar oud worden, waar honden vaak niet ouder dan 14 jaar worden; de beschikbaarheid, er zijn in de VS 7000 blindengeleidehonden op 1.3 miljoen blinden. Met de paardjes kunnen veel meer mensen een 'hulpdier' krijgen; de kalme natuur van de dieren, in de meest chaotische situaties blijven ze rustig; hun geheugen, het paardje herinnert zich een gevaarlijke situatie nog tientallen jaren daarna; hun uitzonderlijke gezichtsvermogen, ze hebben een bereik van bijna 350 graden door hun afzonderlijke oogbewegingen en ze kunnen zien in het donker.
De dieren zijn een goed alternatief voor blinden die allergisch of bang zijn voor honden. Of voor hen die te veel lijden onder het verlies van hun blindengeleidehond, iets wat een blinde meerdere malen in zijn leven kan meemaken.
Meestal komt een trend uit Amerika na verloop van tijd overwaaien naar Europa. Maar of dat ook voor deze minipaardjes geldt? Ik heb er in ieder geval nog geen gezien.



Geen opmerkingen: