vrijdag 22 februari 2008

Room 101





Room 101, gepresenteerd door Jan Jaap van der Wal, is een televisieprogramma waarin bekende Nederlanders hun ergernissen mogen spuien, wat dan ook. De ergernis wordt geïllustreerd aan de hand van eigen ervaringen en beeldfragmenten. In de eerste aflevering was Erik van Muiswinkel te gast en zijn eerste ergernis deel ik met hem. Het gaat om het veelvuldig gebruik van de uitdrukking "ik heb zoiets van" in plaats van "ik denk"of "ik vind". Ter illustratie volgt een meesterlijke sketch van de voor mij onbekende cabaretière Paulien Cornelisse(zie bovenstaand transcript). Bij mij neemt deze ergernis inmiddels ernstige vormen aan. Zodra ik in mijn omgeving een spreker of op radio of tv een geïnterviewde hoor die deze zinsnede in de mond neemt ben ik niet meer op de inhoud gericht, maar ben ik gespitst op de volgende keer dat de door mij verwenste woorden eruit komen. Het wordt een soort ongewild spelletje waarmee de spreker kan scoren. De hoogste score verliest in dit geval. Hetzelfde doet zich voor met het gebruik van "zeg maar", wat volgens mij nog veel vaker gebruikt wordt en vrijwel altijd een overbodige toevoeging is. Je kunt het een keer zeggen, maar er zijn mensen die het in iedere zin gebruiken. Niet doen. Overigens zit in dezelfde uitzending nog een hilarisch fragment over mensen die contact zoeken met overledenen. Ja, zelfs met hun overleden hond. Via Charlatans, zeg maar. Kijken, een heerlijk programma. Gelukkig kunnen onbekende Nederlanders hun ergernissen kwijt op hun weblog.

Room 101,woensdag 22.00u. VPRO, Nederland 3.

Geen opmerkingen: