vrijdag 14 maart 2008

Arabicana

Als liefhebster van folk/americana én van Arabische/Noord-Afrikaanse muziek maakte een zeer positief artikel in Trouw mij nieuwsgierig naar de muziek van de voor mij onbekende band NO Blues. Altijd in voor nieuwe muzikale ontdekkingen toog ik naar Concerto in de Utrechtsestraat om de twee cd's die deze band tot nog toe uitbracht te beluisteren. Natuurlijk had men de cd's daar op voorraad en ik was snel verkocht. Een uniek en bijzonder aangenaam geluid. Soms vrolijk, dan weer melancholiek. Beide cd's staan nu bij mij in de kast.
Op de website http://www.oninternet.nl/ staat te lezen: "Op het kruispunt waar de Arabische en de folk-blues elkaar ontmoeten vindt u NO Blues". In 2004 uitgenodigd door productiehuis Oost-Nederland (ON) om het muzikale niemandsland tussen Oost en West te verkennen, vonden Ad van Meurs (gitaar), Haytham Safia (ud, Arabische luit) en Anne-Maarten van Heuvelen (contrabas) elkaar in een muziekstijl die ze zelf 'Arabicana' noemen, een mix van americana (folk, blues, country) en Oriëntaalse traditie. Het debuutalbum heet 'Farewell Shalabiye (2005) en hun tweede cd 'Ya Dunya' (2007). De derde staat op stapel. Ter kennismaking en om in de stemming te komen: op www.myspace.com/NObluesnl zijn een aantal nummers te beluisteren.

Geen opmerkingen: