vrijdag 14 november 2008

Irritaal

De onvolprezen Jaap de Berg schreef bovenstaand column in 'irritaal' of zoals hij het noemt 'jeuktaal'. Op http://www.irritaal.nl/ kan men een stem uitbrengen op het irritantste woord van 2008. Er is keuze uit 52 mogelijkheden. Helaas kun je maar voor één woord of uitdrukking kiezen. Lastig. Wordt het 'ik heb zoiets van', 'zeg maar', zich irriteren aan, zich beseffen (onpersoonlijke of wederkerende werkwoorden, kom daar nog eens om), 'een stukje ...' (en dan bedoel ik geen stukje taart, maar bijvoorbeeld een 'stukje emotie') het '...gebeuren' (zoals bijvoorbeeld in het 'televisiegebeuren'). Allemaal woorden of uitdrukking waar ik jeuk van krijg. Omdat ik onderscheid wil maken tussen lelijk taalgebruik en fout taalgebruik heb ik uiteindelijk gekozen voor 'hun hebben' of elk ander werkwoord, omdat dit zo'n basale fout is, grammatica op het niveau van de basisschool. Derde persoon meervoud: ik jij hij wij jullie zij. Hoe moeilijk kan dit zijn? Toch komen er hele volksstammen, zogenaamde 'Hunnen' van de basisschool die hun zeggen waar het zij moet zijn. Staan er inmiddels onderwijzers voor de klas die het ook niet meer weten of worden leerlingen niet meer gecorrigeerd? Ze nemen het mee naar het voortgezet onderwijs, (v)mbo, zelfs hbo en niemand die er wat van zegt. Zo woekert het maar voort. Hoe zo is er iets mis met het onderwijs in Nederland?
Onlangs vertelde een kennis mij de volgende anekdote. Zij werd door iemand aangesproken op het gebruik van zij: "Jij zegt altijd zij, maar dat is toch fout?, het moet toch hun zijn?" Gelukkig heeft deze kennis even de tijd genomen om uit te leggen hoe het zit. Eén 'Hun' minder. We hebben er maar om gelachen. Wat moet je anders?

Geen opmerkingen: