zondag 8 februari 2009

Top of Flop




Retro-televisie is in. Succesvolle programma's als Showroom, In de Hoofdrol, Zeg ns AAA zijn allemaal terug van weggeweest. Ook Top of Flop is nieuw leven ingeblazen. Paul de Leeuw neemt na 45 jaar - met permissie - het stokje over van Herman Stok, die te gast was in de eerste aflevering en er voor zijn 81 jaar nog goed uitziet. Herman Stok, in 1963 35 jaar oud, jasje/dasje, alle tijd en rustig. Paul de Leeuw, in 2009 46 jaar oud, 'casual', gehaast en druk. In 1963 stond de muziek centraal, nu de presentator en de jury. Iedereen is druk en probeert grappig te zijn. Ik ben zo oud dat ik de originele versie ken. De leeftijd en de herinnering zitten mij mogelijk in de weg, maar voor mij is de nieuwe versie 'too much', een veertig minuten durende kakofonie van geluid. Het programma laat goed zien welke ontwikkeling de televisie in al die jaren heeft doorgemaakt. Alleen jurylid Ad Visser, toch ook alweer in de zestig, lijkt weinig ontwikkeling te hebben doorgemaakt. Hij probeert 'forever young' te blijven.

"ground control for major Tom, can you hear me, major Tom?"

Geen opmerkingen: