zondag 22 maart 2009

Deskundigheid

Het vorige stukje deed me terugdenken aan een beroepskeuzetest die ooit moest ondergaan. Een onderdeel bestond uit een serie vragen in de trant van "Wat zou je doen als .... '. Je had keus uit twee antwoorden, A of B. Bij vrijwel iedere vraag dacht ik 'geen van tweeën'. Toen ik dit meldde aan degene die de test afnam was het antwoord: "je moet er niet te lang bij nadenken, gewoon het eerste invullen dat bij je opkomt". En dat was nou net 'geen van tweeën' en daar had ik niet lang over na hoeven denken. Nou, dat kon niet. Het moest A of B zijn. Meer smaken waren er niet. Dan rest je de keuze tussen de test weigeren te maken of de test - naar jouw gevoel - onjuist invullen. In beide gevallen zullen er conlusies getrokken worden ten aanzien van je persoonlijkheid en mogelijke geschiktheid voor bepaalde banen of functies. Sinds deze ervaring zet ik vraagtekens bij de betrouwbaarheid van dergelijke onderzoeken. Natuurlijk, het is een vak apart om zulke tests te ontwikkelen, deskundigen zullen ongetwijfeld een verklaring hebben voor deze aanpak. Ik ben tenslotte maar een leek. Maar vertrouwde ik ooit blindelings op deskundigen, naarmate je langer leeft, gaat dat vanzelf over. Vele deskundigen passeerden al 'mijn revue' en menigeen viel daarbij van zijn troon. Financiële experts zijn recentelijk aan mijn lijstje toegevoegd. En doen wat als eerste bij je opkomt is - in het algemeen - volgens mij niet echt aanbevelenswaardig. Even nadenken meestal wel.

Geen opmerkingen: