donderdag 19 maart 2009

Onbewust asociaal


De Stichting Ideële Reclame heeft tot doel 'onderbelichte maatschappelijke problemen zichtbaar te maken', onder het motto 'de maatschappij dat zijn wij'. Dat doet SIRE al sinds 1967. Prima. Je zou willen dat het niet nodig was, maar helaas leert de praktijk ons anders. Deze week startte de nieuwste campagne onder de naam 'Onbewust Asociaal'. Vrijwel alle Nederlanders ergeren zich regelmatig aan asociaal gedrag van anderen, maar 95% van diezelfde Nederlanders maakt zich er zelf ook regelmatig schuldig aan, vaak onbewust (?). Blijkbaar vindt niet iedereen hetzelfde gedrag asociaal, vooral niet het zijne. Het is een bekend gegeven dat mensen een kritischer oog hebben voor het gedrag van anderen dan dat van henzelf. Zelfreflectie en zelfkritiek zijn niet 's mensen sterkste eigenschappen. Met deze campagne hoopt SIRE ons bewuster te maken van ons - door anderen ongewenste - gedrag in de hoop dat wij ons leven zullen beteren en daarmee bijdragen aan een prettiger samenleving. Op de website http://www.sire.nl/ zijn filmpjes te zien met voorbeelden van asociaal gedrag. Bovendien kun je testen hoe asociaal je zelf bent. Maar hoe betrouwbaar is zo'n test? Wie test de tests? Je hebt reacties nodig van mensen die een test voor het eerst maken om fouten op te sporen. En daar schort het vaak aan. Handleidingen en gebruiksaanwijzingen worden ook geschreven door mensen die de materie van haver tot gort kennen. Zij laten informatie achterwege die voor een leek onontbeerlijk zijn. Iedereen die wel eens een videorecorder heeft programmeerd of een kast van Ikea in elkaar heeft gezet kan hierover meepraten. Een gratis tip voor de 'Bond tegen het Vloeken': campagne voeren tegen slechte gebruiksaanwijzingen. Dat scheelt een hoop gevloek.
Maar terug naar de test over - al dan niet onbewust - asociaal gedrag. Een van de vragen luidt 'Erger je je wel eens als je geen zitplaats hebt in het openbaar vervoer?', gekoppeld aan de vraag 'Zet je wel eens een tas naast je neer in het openbaar vervoer?'. Als je hier dinsdag jl. (de eerste dag van de campagne) de combinatie nee/ja op antwoordde scoorde je flink op deze vraag, op asociaal gedrag dan wel te verstaan. ?????????????? Nee, ik erger me niet als ik geen zitplaats heb in het openbaar vervoer. Zijn er zitplaatsen bezet door tassen of kinderen die op schoot genomen kunnen worden, dan vraag ik vriendelijk of ik daar mag zitten. Daar heeft nog nooit iemand nee op gezegd. En ja, ik zet wel eens een tas naast mij neer in het openbaar vervoer. Gek hè. Maar alleen als er genoeg plaats is en bij iedere halte let ik op of er mensen instappen die naast mij plaats willen nemen. Dan zet ik mijn tas op de grond of op mijn schoot. Ik durf wel te beweren dat er nog nooit iemand niet heeft kunnen zitten in het openbaar vervoer vanwege mijn tas. Toch was mijn score dinsdag dat 25 mensen per maand zich aan mijn gedrag ergeren! Zo vaak zit ik bij lange na niet in de tram of trein! Er zijn waarschijnlijk veel reacties binnengekomen, want woensdag was de vraag al uitgebreid met 'hoe vaak reis je met het openbaar vervoer?' en 'reis je in de spits?', maar mijn handelwijze leverde woensdag toch nog altijd 35 Nederlanders per jaar op die zich aan mijn gedrag storen.
Volgens SIRE een lage, dus prima score! Toch zou ik graag willen weten wie die 35 mensen zijn.


Geen opmerkingen: