vrijdag 13 maart 2009

Scheiten en lijgers

Dit is een scheit. Een scheit? hoor ik je denken. Ja, een scheit, een kruising tussen een schaap en een geit. Vorige week werd er een geboren in Gelderland. Het was niet de eerste keer, maar het is wel heel zeldzaam. De eicellen van het schaap zouden de zaadcellen van de geit normaal gesproken moeten afstoten, omdat ze te verschillend zijn. Maar een enkele keer gebeurt dat dus niet. Met een scheit als gevolg.

Dit is een lijger. Een lijger? hoor ik je denken. Ja, een lijger, een kruising tussen leeuw en tijger. Hij heeft het lijf van een leeuw, maar de vacht, de tekening van een tijger. Ze bestaan echt.


Van zulke berichtjes slaat mijn fantasie op hol. Biologisch mag het dan allemaal niet mogelijk zijn, maar als je het nu eens puur taalkundig benadert? Gewoon voor de grap, als taalspelletje? Dan wordt het jong van een schaap en een bok, een schok; dat van een konijn en een haas een kaas; het kind van een muis en een rat is een mat (en het piept niet maar geeft ruis); een wolf en een hond baren een wond en een panda en een beer krijgen een peer; en krijgen een snoek en een baars een boek? Het jong van een raaf en een kauw is gewoon rauw, maar dat van een gaai en een raaf juist weer gaaf; en uit het ei van een kauw en een duif kruipt een kuif. En het product van een gans en een zwaan, is dat een zwans of toch liever maar gaan? Dit soort hersenspinsels nu kunnen mij wel eens een poosje wakker houden, wat mij op de volgende vraag brengt: waarom heet een scheit geen gaap?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Er zijn ook gapen. Ik weet het niet precies maar als de vader een schaap is en het vrouwtje een geit dan heet het een scheit of dus een gaap. Andersom hetzelfde! Hetzelfde geld voor muildieren en muilezels;)

Anoniem zei

Als de vader een schaap is en de moeder een geit dan krijg je een scheit
Maar als de moeder een schaap is en de vader een geit dan krijg je een gaap